De tone of voice is simpel gezegd de manier waarop een merk communiceert. Het is de stem van het merk en de manier waarmee ze hun doelgroep aanspreken. De tone of voice is een erg belangrijk onderdeel van de merkidentiteit. Het is de stijl van álle interne en externe communicatie. Bij een tone of voice is het vooral belangrijk dat de taal van de doelgroep wordt gesproken. Door op een toegankelijke manier te communiceren die past bij jouw merk, spreek je de juiste mensen aan. Maar hoe ziet zo’n tone of voice er nou precies uit bij de verschillende merken? Ik geef je hieronder graag een aantal voorbeelden.
De tone of voice van netflix is informeel en ‘slordig’. Zo gebruiken ze geen leestekens en hoofdletters. Hun content is voornamelijk gefocust op humor. En het werkt! Ook de comments onder de posts van Netflix zijn vaak super vermakelijk omdat ze de interactie opzoeken met hun volgers en vaak gevatte, grappige opmerkingen maken. Ook gebruiken ze vaak sarcasme in hun teksten.
” It’s the kind of voice that you would want to have a conversation with over a beer.”
Nike staat bekend om zijn inspirerende tone of voice. De iconische slogan – “Just do it” – heeft een krachtige merkpersoonlijkheid gecreëerd die atleten (en eigenlijk ons allemaal) aanmoedigt om hun doelen met veerkracht en doorzettingsvermogen na te streven. De tone of voice van Nike is helds, empowering en enorm krachtig. Ze gebruiken vaak korte, krachtige zinnen die enorm aanspreken. En waardoor je zin krijgt om wél dat rondje te gaan rennen. Doe gewoon. 😉
Coolblue is de koning van woordgrapjes. Mijn god, wat zijn die gedreven in het maken van woordgrapjes bij letterlijk alles. Maar het staat ze goed. Hun content is geliefd bij het publiek en lokt veel reacties uit. Ze focussen zich in hun teksten ook altijd sterk op klantvriendelijkheid. Wel zo handig bij het runnen van zo’n grote winkelketen.
Een ander voorbeeld van een bedrijf met een lekkere tone of vioce is Mailchimp. Ze zijn hier ook helemaal helder in, want ze hebben er zelfs een openbare pagina over geschreven. Ze zijn vriendelijk, rechtdoorzee en zelfverzekerd. Dit doen ze zonder arrogant te worden. Informeel maar niet slordig. Grappig maar niet kinderachtig. Ze hebben een sterke focus op oplossingen bieden aan de klant.
Ik ga graag met en voor je aan de slag! Je kunt bij mij terecht voor onder andere het laten schrijven van webteksten, blogs, landingspagina’s, social teksten en meer. Lijkt me leuk om een keer vrijblijvend met je te kletsen over de mogelijkheden!